Vad får jag äta då?

Så.. då sätter vi igång! Vad måste vi göra först? Handla mat såklart! Detta är veckohandlingen för vecka nummer 1:

Mat som jag kommer att exkludera helt ur min kost är:

  • Spannmål – vete, råg, havre, korn, ris, majs
  • Baljväxter – bönor, ärtor, jordnötter, soyabönor

Mat som jag kommer dra ned på kraftigt:

  • Mejeriprodukter. Enligt strikt paleokost ska även detta uteslutas men jag kommer till en början dra ned kraftigt på mejeriprodukter och se hur jag mår. Det här är nog mitt enda avsteg från kosten.
  • Potatis. Jag äter redan väldigt lite potatis men i jämförelse med medelsvensson kommer jag äta försvinnande lite potatis. Det är för att hålla ned intaget av stärkelse.

Mitt intag av mat kommer bestå av:

  • Kött och fisk av alla slag, helst naturbeteskött och vildfångad fisk, då det köttet innehåller mycket mer omega-3. Här kommer min ekonomi begränsa mig till priser under 120 kronor/kilot.
  • Ägg.
  • Skaldjur, till exempel räkor och musslor.
  • Grönsaker för tillskott av fiber, mineraler och vitaminer.
  • Frukt som kolhydrattillskott vid träning eller som snack mellan måltider.
  • Nötter och bär.
  • Tillsatt fett i form av smör, olivolja och kokosfett.
  • Kosttillskott: Omega-3 och D-vitamin.

Självklart kommer jag inte äta godis, förutom någon bit mörk choklad på fredagskvällen. Det låter väl inte så äckligt va?

Kommentera

