Grillmackor och kontrollbehov

Jag fick nyligen en kommentar av en god vän, som jag tycker känns lättare att svara på i form av ett nytt inlägg, framförallt för att jag tyckte att många av frågorna kan vara intressanta för fler. Så här löd kommentaren:

”Jag är impad hur du planerar dina måltider och äter nyttigt! Jag undrar bara lite över om de verkligen är bra för en att pressa sig så man måste gå runt hungrig.. Själv är jag typ aldrig sugen på något sött (choklad ibland) fast jag äter mycket onyttigt fett typ grillmackor… :P Tänkte på att om du så ofta är sugen på fikabröd o sånt så kanske du borde äta ännu mer mat? Eller nått, blev bara lite orolig att du pressar dig för hårt, mat är ju de bästa som finns så för mycket kontroll kanske inte är bra… Det vet du bara själv, o mat bilderna du lagt upp ser super goda ut!

En fråga oxå: har du mer energi? Tex frukosten med ägg o bacon verkar nice att börja dagen med.

/magic forest friend”

Svar: Jag kanske har varit lite otydlig med min kritik mot fikabrödskulturen. Det handlar inte om att jag går runt och bär på ett enormt sötsug (även om söta saker kan fresta mig ibland), utan att jag har en hög ämnesomsättning som gör att jag behöver äta ganska ofta. Speciellt på eftermiddagen behöver jag ofta ett snack för att klara mig fram till middagen. Då skulle jag önska att det fanns ett bra alternativ till sötsaker på kaféer, för jag älskar att gå på kafé.  Till exempel skulle det kunna finnas anti pasto-tallrikar med sallad, grönsaker och lite salami, skinka eller ost. Och osötad fet youghurt med bär eller nötter. Man kan ju ha i socker själv om man vill, så det skulle jag tycka var ett bra alternativ. Men jag tror att det snart kommer sådana här alternativ då det är så pass många som slutat med fikabröd nu.

Jag har faktiskt märkt att jag råkar äta för lite lunch vissa dagar, så där kan du ha en poäng. Det är något jag jobbar på. Men även då fyller fikat en bra funktion för att kompensera för den magra lunchen. Jag ska försöka ta med mig egna snacks när jag vet att jag ska vara borta hemifrån en hel dag så jag slipper gå hungrig (även om det inte är farligt om det bara är några timmar).

Din grillmacka kan vara intressant att titta närmare på, se bilderna nedan som kommer från raknakalorier.se. Jag antar att grillmackan består av vitt bröd för att göra det enkelt. 100 gram vitt bröd innehåller i princip lika mycket kolhydrater (socker) som 100 gram sockerkaka. Om du har smör och ost på mackan så kommer du upp i ungefär samma fettmängd som sockerkakan (jag vet dock inte vad de använt för recept till kakan, den verkar ganska mager), och det är kanske onyttigt fett i grillmackan då det värms upp i grillen, som du påpekade själv. Men inte MER fett än i sockerkakan. Däremot får du i dig lite mer protein via grillmackan, vilket ju kan vara bra.

Min poäng är att det onyttiga med grillmackan nog snarare är kolhydraterna än fettet. Att äta en macka gjord på vitt bröd mättar sötsuget lika bra som sockerkaka eller något annat fikabröd. Observera att det här bara är ett exempel och det fick bli en grillmacka eftersom den nämndes i kommentaren. Jag vill bara poängtera att det ofta är svårt att avgöra vad som är sött och inte…🙂

Det här med kontroll är också intressant. Jag har i flera år försökt undvika att kontrollera min mat alltför hårt, då det känns som en osund inställning, det påminner mig mycket om ätstörningsbeteende. Men nu hade jag börjat må dåligt och hade riktigt dåligt med energi. Jag vill inte offra min hälsa bara för att jag kopplar ihop att kontrollera vad jag äter med ett destruktivt beteende. Det behöver ju inte vara destruktivt att ha total kontroll på vad man stoppar i sig. Man är det man äter, som man brukar säga. Vi kan faktiskt välja vad vi äter, men ändå äter de flesta av oss ganska onyttigt. Om man väljer att äta på ett kontrollerat sätt får man ofta höra att man är tråkig, inte unnar sig goda saker tillräckligt, osv. Det är också viktigt att komma ihåg att experimentet är en månad långt, och det kan knappast vara dåligt att kontrollera det man äter i en månads tid. När månaden är slut så kommer jag att utvärdera resultatet och vissa saker kommer jag kanske att vara softare med, vissa saker kommer jag antagligen fortsätta vara hård med. Jag ”unnar” mig även nu saker som läsk en gång i veckan, tårta tidigare i helgen och några glas vin ibland.

För att svara på sista frågan, om jag har mer energi, så svarar jag: JA! Frukosten bestående av ägg och bacon har jag ätit i flera års tid, det är den enda måltiden jag hållit kolhydratfri under lång tid. Den skulle jag aldrig byta ut, då den ger ett oslagbart tillskott av nyttigt fett och protein och håller mig pigg hela förmiddagen. Gällande de senaste två veckorna har min energi kommit tillbaka i form av att jag är piggare på kvällarna. Jag vet ännu inte vad som beror på vad, men min mage börjar även långsamt återställa sig vilket påverkar mitt humör på ett väldigt positivt sätt. Jag är fortfarande dålig i magen till och från (ursäkta till er som är känsliga för magprat) men jag mår inte illa längre och det svider inte längre i magen. Att den inte är helt återställd kan ju bero på något annat, som jag inte vet om, men jag tror att min bakteriekultur har blivit rubbad. Så nu försöker jag hjälpa den genom att vara supersnäll mot den, och det kan ta lite tid innan den återhämtar sig helt.

Det är jättekul med frågor, fortstätt med dom!

2 thoughts on “Grillmackor och kontrollbehov

  1. de var ett redigt svar de!🙂 jag hade bara reagerat på att du hade suttit o stirrat på ett fikabröd på hela din lunch rast och undrade därför om du kontrollerade dig för mycket. men samtidigt så är det en väg av disciplin man måste gå när man ska ändra på vanor och mönster så jag förstår dig. jag vet att grillmackor är lika onyttigt, du gör mig uppmärksam på att de är ett sötsug faktiskt fast jag inte tänkt på de på de sättet. sen är människor olika känsliga för olika saker och din kropp verkar ju vara väldigt känslig för oregelbunden och dålig kost så de är bra att du bryr dig så mycket om att få balans! jag blir inspirerad🙂

    • Haha, juste bullarna jag suktade efter. Nej det var inte på min lunchrast utan under arbetspasset medan jag tittade på en datorskärm och bullarna låg precis framför mig. Jag skulle nog inte suktat i vanliga fall men nu med min diet så fick jag en hangup på just bullarna.

      Vad kul att du blir inspirerad! Det är meningen med bloggen. Det är också jättebra att du skriver vad du tänker, jag hoppas fler läsare ska våga göra det för det blir mycket intressantare och mer på riktigt för mig då.

      En sak som jag tror att man förstår först när man försöker sig på ett sånt här experiment, är hur mycket saker de flesta av oss sätter i sig flera gånger i veckan som inte kroppen mår bra av och som man verkligen inte behöver äta bara för att det är en kultur vi har.
      Jag tror faktiskt inte att jag är ovanligt känslig utan det är mer att jag känner stor skillnad nu när jag skippar många saker. Visst att min mage slutade funka, men den har funkat hur bra som helst hela mitt liv innan detta så det kan nog hända vem som helst. Och jag vill må bra, så då försöker jag vara så snäll jag kan mot min kropp! Det tycker i alla fall inte jag är att ha för mycket kontroll.

      Tack för kommentaren!❤

Kommentera

