Snart kan jag lyfta hundra kilo!

Jag har nu genomfört nästan tre veckor av mitt fyra-veckors experiment, och jag måste säga att tiden går fort! Det har varit otroligt mycket god mat och en del dåligt samvete över alla nej tack då jag blivit bjuden på bullar och sånt. Ett par gånger har jag varit för svag för att motstå, men då har det gällt lösgodis och inget med spannmål i.

De senaste veckorna har jag också försökt komma igång med att träna igen. Jag dansar en gång i veckan, vilket ger väldigt bra balans- och uthållighetsträning, men det ger mig ingen styrke- eller konditionsutmaning hittils. Förra året löptränade jag en till tre dagar i veckan och sprang i oktober Hässelbyloppet som är en mil långt. Under vintern hade jag inga bra skor att springa i (dålig ursäkt, jag vet), fick ont i en axel och var sjuk i omgångar. Därför har jag tappat konditionen ordentligt. Styrketräning har jag inte hållt på med ordentligt på flera år.

Vad jag är ute efter är att bli genomstark i kroppen så att jag inte får ont i ryggen, samt är motståndskraftigare när jag blir sjuk och orkar mer i allmänhet. Jag tror också att det är träningen som i kombination med min koständring kommer ge mig den verkliga energikicken. Så nu sätter vi igång!

Jag har återigen tagit lite hjälp av min kära pappa, som har byggt ett eget hemmagym i garaget och är insatt i primal exercise (vad heter det på svenska?), alltså hur våra kroppar är gjorda för att träna. Som med maten fast med träning istället alltså!

Jag ska följa ett träningsprogram som liknar det ni kan läsa om längre ned på den här sidan: How to gain weight and build muscle (Mark Sissons blogg). Hela artikeln är jättebra och handlar om hur man bygger muskler och styrka genom att lyfta tungt flera gånger i veckan. Jag är själv den smala typen som har svårt att lägga på mig – det som Mark i artikeln kallar hardgainers. Så jag är inte rädd för att jag kommer se ut som en bodybuilder efter ett tag. Men om du fortfarande tvivlar på att man blir snygg av att lyfta tungt om man är tjej, så skriver Mark om det på ett annat ställe, där han beskriver hur tunga lyft inte bygger en bodybuildingkropp, tvärtom. Kolla in filmerna på sidan, dom tjejerna är inte direkt fult tränade. Dessutom skriver han i början av artikeln om myten att kvinnor skulle behöva andra träningsformer än män:

And so an outfit like Weight Watchers will push the chronic cardio, the ankle weights, and the step classes because of some underlying, self-defeating assumption that women aren’t “meant” to lift heavy weights. It’s insane, it’s preposterous, and it’s downright insulting. Men and women have different work capacities and different natural inclinations, but their bodies still work the same way.

Jag tycker i alla fall att det är befriande med någon som anser att kvinnor är lika kapabla som män att vara starka och sunda utan att behöva hoppa upp och ned på step-brädor. Det är ju traditionellt sett så att kvinnor håller sig till gympassen medan män står och lyfter ute i gymmet. Jag har själv gått på gym och försökt med både fria vikter, maskiner och pass. Det var definitivt enklast och tryggast att gå på pass, för där fanns inga män som kom fram och ville visa mig hur jag skulle göra, och det var bara att följa instruktören. Jag gav dock alltid upp på passen efter två, tre gånger för att jag kände att jag blev trött och stressad av de timslånga bodypump- eller shape-passen som saknar paus, man bara kör och kör tills man mår illa och stresshormonnivåerna slår i taket. Jag tyckte det var roligt också, speciellt cykling och yoga-inriktade pass. Annars hade jag inte gått dit, men den positiva fysiska känslan som jag sökte infann sig aldrig av styrketräningspassen. Det var helt enkelt för kämpigt. Sen fick jag dåligt samvete för att jag inte tränade och återvände till gymmet för ett liknande försök med passen någon månad senare. Så fortsatte det tills jag gav upp på gymmet helt för nåt år sen. De här passen var definitivt inget för mig och jag hade inga andra idéer för hur jag kunde styrketräna.

Men, tillbaka till nutid: Jag ska alltså köra 5 övningar totalt: benböj, marklyft, armhävningar/bänkpress, overhead press och stående rodd. Vid ett pass kör man 3 av övningarna, det tar alltså bara en halvtimme. Enligt Mark ska benböj vara den stående övningen, den man kör varje gång.

Nu i början försöker jag bara bygga upp stabilitet och få nerverna att svara på träningen. Jag har inget gymkort så när jag är hemma kommer jag att lyfta stenar och stockar i skogen, vilket duger fint. Jag hoppas att jag inom någon månad kan börja lyfta en aning tyngre, speciellt vid marklyftet som är riktigt explosivt. Vi får se vart det leder, jag har inget speciellt mål såhär i början mer än att komma igång och som vanligt: Att må bättre.

2 thoughts on “Snart kan jag lyfta hundra kilo!

  1. Riktigt inspirerande Hanna!
    Håller helt med Mark Sisson – kvinnor både kan och bör lyfta tunga grejor ett par, tre gånger i veckan. Ger stark rygg och bål, fint tonade muskler samt grym fettförbränning…
    Mark har ett uttryck för överdriven konditionsträning – han kallar det Cronic Cardio – som ger kraftiga kortisolpåslag som leder till fettlagring… inte vad man tänker sig efter ett hårt konditionspass – eller hur🙂
    Nu ska jag gå och lyfta tungt en stund innan det är dags för nån riktigt god mat med ett glas vin till🙂

  2. Härlig kommentar, tack för stödet!
    Juste, jag tog bort länken för ”Cronic Cardio” från citatet, bra att du förklarade begreppet. Om man klickar på länken till Mark Sissons blogg så kan man leta sig vidare därifrån till en längre förklaring.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s