30 dagar som gått fort

Månaden är snart gången och på söndag ”avslutas” experimentet. Det har gått så otroligt fort och det har varit så kul att skriva här på bloggen!

Därmed inte sagt att jag kommer börja äta som innan igen. Nej, ju längre tid det gått på månaden och ju mer jag läst på, desto mer övertygad är jag om att jag är inne på rätt spår med detta. Här är några positiva tecken:

  • Min hy har blivit bra. Då menar jag inte bara att jag inte får några finnar, den är överlag finare. På vintern brukar jag få torra ömsom feta fläckar i ansiktet och ibland till och med bli så torr runt munnen att det ser ut som eksem. Allt det är borta! Inga mörka fläckar under ögonen, inga inflammerade porer. Dra åt fanders, skönhetskrämer och acnemedel!!
  • Jag har inga humörsvängningar som beror på lågt blodsocker längre. Genom att utesluta spannmål har jag kraftigt dragit ned på kolhydraterna, vilket är det som ger utslag i blodsockret. Mer kolhydrater => större svängningar i blodsockernivåerna. Det gör extremt skillnad på energinivån, framförallt efter lunch och under eftermiddagen då de flesta upplever vad som brukar kallas för matkoma (högt blodsocker) och efter det ett blodsockersjunk.
  • Mitt sockersug har gått ned rejält. Jag hade innan experimentet börjat jobbat upp ett ganska bra sockersug genom att äta ris, pasta, bröd, snabbmat, som innehåller tillsatt socker,och godis. Jag tycker liksom inte att det är lika gott längre. Men jag tror jag kan nå ännu bättre resultat här över tid och sluta känna mig intresserad av dessa saker helt.
  • Jag får inte i mig mer än en halv cider, sen tar det stopp. De flesta alkoholhaltiga drycker, ja egentligen alla utom ren sprit, innehåller mycket kolhydrater. Öl innehåller lika mycket som en läsk. En drink är ju praktiskt taget en läsk. Öl har jag ju skippat helt eftersom det tillverkas av spannmål. Men när jag drack cider fick jag knappt ned den, dels för att det var så sött och så kändes det väldigt ”mastigt” också. Kanske har det något med sockerarterna att göra, för vin går lite bättre.

Den sista punkten är intressant även ur ett mentalt perspektiv. Jag tror att mitt motstånd mot att dricka för mycket även kommer ur att jag vill ta väl hand om min kropp på alla sätt och inte få någon baksmälla dagen efter då jag inte kan träna eller vara aktiv på andra sätt. Experimentet har på många sätt fått mig att tänka över min livsstil i stort, och jag känner mig inte på långa vägar färdig med min utforskning av ämnet. Just nu känner jag mig helt enkelt inte intresserad av ruset alkohol ger. Det kanske inte är något ni alla tycker är något positivt, men jag måste säga att jag tycker det vid den här tidpunkten i mitt liv.

Jag kommer såklart fortsätta med bloggen även efter att månaden är över. Kanske skulle ha döpt den till 365 dagar paleo😉 . Men namnet symboliserar fortfarande en livsstilsändring och att det aldrig är försent att ta sig själv och sin hälsa på allvar, så det får vara kvar. Då menar jag både fysisk och psykisk hälsa. Jag kommer dokumentera hur jag tränar och äter men även skriva om hur jag tänker om mentalt välbefinnande och hur det hänger ihop mycket med vår miljö och hur vi tar hand om oss själva och den.

Jag avslutar med lite bilder på fåren ute hos mina föräldrar. De hade precis lammat!

Så här ska får ha det.

Ett två dagar gammalt lamm!

2 thoughts on “30 dagar som gått fort

    • Vad kul att du blir inspirerad!! Du har själv varit en förebild genom åren med din självdisciplin, medan jag inte orkat ta tag i detta förrän nu.

      Jag tilltalas själv mer av paleo-tänket än lchf, eftersom det blir mer ursprungstänk då. Det lär ju vara så även för dig som läser biologi och kemi, det känns liksom mer motiverande när man får den antropologiska bakgrunden. Jag skapade nyss en sida med länkar, gå in och kolla där om du är intresserad av att läsa mer om paleo. Amerikanerna ligger faktiskt lite före oss där, tro det eller ej.. =) (Även om en större procent av svenska befolkningen äter lchf än den amerikanska)

Kommentera

