Så… experimentet är över! Eller?

Det är måndagen den 23 april och det har gått exakt fyra veckor sen jag påbörjade mitt matexperiment! Fyrverkerier och fanfarer, jag klarade det!

Men först en liten avstickare: I fredags skrev jag ett inlägg om varför spannmål inte är något att ha (läs det! Viktiga fakta!). Jag gick in på lektin, ett protein som kan ha väldigt negativa effekter på vår hälsa, även om vi inte märker något av det på flera år. Anledningen till att jag skrev om just det var att jag själv verkligen fick en aha-upplevelse då jag läste det. Jag är ju själv inte sjuk eller tjock, så varför skulle jag inte kunna äta pasta, pizza och bröd? Just dessa fakta om lektiner fick mig att förstå allvaret i att sjukdomar inte utvecklas över en dag och sen blir man sjuk, utan det är en långsam process som börjar redan nu, när jag är 23 år. För att förebygga de potentiella sjukdomar jag skulle kunna få i framtiden (jag har t.ex. diabetes och bröstcancer i släkten och jag är inte sugen på att få någon av dessa sjukdomar) så är det bra att börja så tidigt som möjligt, allra helst NU. Det låter hårt, jag vet, men det är samtidigt mycket roligare att tänka att jag kan undvika dessa sjukdomar genom att leva på ett visst sätt. Vi har mycket större möjligheter att påverka om vi kommer bli sjuka än vi tror. Dessutom kommer jag ju må mycket bättre under tiden.

Men det finns även andra nackdelar med spannmål som oftare än lektiner tas upp i debatten om exempelvis LCHF.  Spannmål består till stor grad av stärkelse, som omvandlas till rent socker när det går ut i blodet. Våra kroppar är inte gjorda för så stora mängder stärkelse, eller stora mängder rent socker för den delen heller. När vi äter så mycket kolhydrater måste kroppen lagra överskottet någonstans tills den behöver det, vilket den väljer att göra i fettcellerna när det är fullt på alla andra ställen (musklerna, organen, hjärnan). Det är så man blir fet.

Vid en kolhydratlåg, fetthög diet har inte kroppen för mycket socker att ta hand om, och det lilla socker man äter går till de ställen där det verkligen behövs, först och främst hjärnan och musklerna efter träning (då krävs det ju att man tränar förstås…). Överskottsenergi plockas nu från fettcellerna och kroppen går alltså över till fettförbränning, vilket är vårt naturliga tillstånd även när vi är smala. Voila!

Det är alltså in fett som gör en fet, utan kolhydrater. Sen finns det bra fett och dåligt fett, men det går jag inte in på nu. Fetma i sig för ju ofta med sig följdsjukdomar som diabetes typ 2 osv vilket gör det värt att undvika av flera anledningar. Det finns ännu fler saker med spannmål som är dåliga, men allt får inte plats i detta inlägg.

Tillbaka till lilla mig och mitt experiment: Att äta såhär har gått så otroligt bra och varit så gott och roligt. Det har varit tufft att avstå godis och sötsaker, speciellt i påsktider. Några choklad- och lakritsbitar slank ned. Men huvudsaken var inte att jag skulle låta bli allt jag tycker om, utan att testa om det går att leva såhär. Det gör det. Och det känns så mycket bättre än innan. De senaste två veckorna har jag fått mer energi, mycket mer (med undantag för halsont och förkylning som gick över på några dagar). Jag vaknar och vill gå upp och laga frukost, jag kan knappt vänta tills jag får träna nästa gång och jag längtar inte längre efter pasta eller bröd. Lite suktar jag efter pizza… Det är svårt att bli av med det suget. Men det finns recept på paleo-pizza som jag ska pröva!

Min struliga mage och min brist på energi var de stora anledningarna till att jag gav mig in på det här. Energin har inte bara kommit tillbaka, jag har mer energi än jag haft på flera år. Magen är fortfarande dålig från och till, men mer sällan än förut. Men jag ska testa lite fler saker som kan hjälpa den. Kanske behöver den bara lite tid, oavsett så är även den bättre än innan.

Nu blev det långt, men som jag skrev i mitt senaste inlägg: Jag kommer fortsätta blogga och skriva om olika myter om kost och hälsa! Jag har en hel del ämnen som jag är sugen på att ta upp… 🙂

Jag avslutar med en länk till en artikel som går igenom varför vi äter som vi gör och varför det inte är någon bra idé, samt hur vi ska äta istället och varför: How agriculture ruined your health and what to do about it av Mark Sisson. (Agriculture = jordbruk)

2 tankar på “Så… experimentet är över! Eller?

  1. Det är kul att följa dina 30 dagar och vad som händer med dig under den tiden!
    Dessutom är du så bra på att skriva. Det är ett nöje alltid att läsa dina texter!

    Mamma

Lämna en kommentar