Vägen mot en lägre miljöpåverkan

Till min enormt stora glädje har jag fått möjlighet att anlägga ett grönsaksland hos mina föräldrar. Jag bor ju själv i stan och har inte ens en balkong att odla på. Det har varit en dröm för mig rätt länge nu att kunna odla mina egna grönsaker, så det känns nästan overkligt att jag faktiskt gör det nu.

Det blir två lådor på 1 gånger 1,8 m där jag ska odla morötter, huvudsallat, ruccola, gräslök, squash, broccoli, rödbetor och mangold. Jag har redan sått i den ena lådan och dessutom har jag förodlat squash och broccoli inomhus i kruka, som ni kan se på bilderna nedan:

De stora plantorna är squash och de små är broccoli, efter en veckas tid.

Det ska bli superspännande att följa mina grönsaker när de växer upp och till sist att få äta dom!
Att odla sin egen mat och föda upp egna djur är för mig det ultimata sättet att bidra till en bättre planet. Inte bara får man kontroll över hela kedjan och kan välja att odla ekologiskt samt styra vilken mat djuren får – man tar också bort, eller minskar drastiskt, transporterna som krävs för att forsla grönsaker runt hela jorden och för att ta djuren till slakt. Den allra bästa fördelen måste ju vara att djuren inte behöver lida under onormala livsförhållanden, samt att köttet får ett helt annat näringsinnehåll när det fötts upp på riktig mat.
Nu har jag inte möjlighet att föda upp egna djur och tyvärr inte heller råd att köpa naturbeteskött, vilket annars känns som det bästa alternativet till att föda upp djuren själv. I många fall kan det nog vara lika bra att köpa närproducerat naturbeteskött som att hålla egna djur. Men jag köper så mycket svenskt kött jag kan och aldrig danskt eller tyskt kött, då de har mycket slappare regler gällande utrymmen, mat och medicinering av djuren. Dansk fläskfilé måste vara en av de mest köpta köttråvarorna i Sverige just för att det är så billigt. Men om jag har råd med svenskt kött så har nog 99 % av svenskarna råd med det också. Och de flesta skulle nog ha råd att köpa naturbeteskött i alla fall en gång i veckan om de prioriterade det framför andra inköp.

Så jag kan inte riktigt köpa det kött jag vill, men grönsakerna är ett bra första steg för mig. Vad vill DU göra för att bidra till en hållbar utveckling?

Kommentera

