Det finns ett roligare sätt att tänka kring mat

Jag har läst otaliga artiklar på nätet den senaste tiden på ämnet kosthållning, de flesta med LCHF/paleo-inriktning men även artiklar inriktade på andra dieter eller tankesätt. Något som fascinerat mig är hur illa många av alla dessa artiklar är skrivna, som om folk bara vill få ur sig något, mest för att provocera. Det var nog det som var mitt största motstånd i att börja skriva om kost innan jag började med bloggen – hela kostgrejen är bara så tröttsam och trist i många avseenden. Det blir liksom som ett enda långt bråk om vem som har rätt och vem som har fel och det intresserar mig faktiskt inte ett dugg. Jag tror inte det intresserar särskilt många människor överhuvudtaget, utan det är nog en relativt liten grupp som slänger ur sig de här artiklarna och sen kommenterar illvilligt på andras.
Men när jag först läste om paleo så fick jag en annan känsla – som att det här faktiskt är något verkligt som jag kan ta till mig utan att det ska handla om att bara vara smal och snygg. För mat handlar inte om det för mig. Mat ska vara gott och kul, men inte plågsamt och helst inte sjukdomsframkallande heller.

Den sida som jag efter mycket läsande tycker är mest intressant är Marks Sissons blogg, som jag tjatat en del om här tidigare (se Länkar i toppen). Han är ingen nutritionsexpert, men lyckas ändå ge läsaren fakta på ett underhållande och träffande sätt, utan att förolämpa någon personligen.

Alldeles nyss läste jag en artikel på hans sida som är ett brev inskickat av en av hans ”fans”: I cannot imagine living any other way. Det är en gripande historia om en tjej som levt med anorexia och har kommit ur sin ätstörning till stor del tack vare en övergång till strikt paleo. Läs den!!
Jag publicerar den här för att jag vill trycka på att en sån här koständring är hälsosam för ALLA, inte bara överviktiga eller personer med hjärt- och kärlsjukdomar eller diabetes. Media trycker ju gärna på att LCHF är någon slags bantningsdiet, just för att det säljer lösnummer. Men det är inte alls det detta handlar om egentligen. Det handlar om dig och mig och hur vi vill må i framtiden. Att dra ned ordentligt på/utesluta spannmål, baljväxter och vegetabiliska oljor, samt förstås sockrad mat, justerar automatiskt tillbaka vårt system till det normalläge det ska vara i, där vi inte blir sockersugna, inte får matkoma och kan optimera träning och andra utmaningar.

Den här tjejens brev ger mig bara ännu mer uppbackning för att paleo är awesome. När hennes ämnesomsättning rätades ut och hon fick i sig all den näring hennes kropp och hjärna behövde, tack vare hennes koständring, kunde hon tänka bättre kring mat och på så sätt få möjlighet jobba med sin ätstörning. Bilderna hon bifogat visar allt, tycker jag.  Hoppas ni blir lika inspirerade som jag!

Jag vill också tillägga att min mage nu har blivit frisk! De senaste veckorna har jag varit riktigt strikt och inte ätit ens ett litet riskorn, samt dragit ner på mejeriprodukter. Det verkar ha gett önskad effekt, så nu har jag noll intresse för spannmål och allt vad det innebär. Antagligen har jag gått över från sockerförbränning till fettförbränning nu och därav får jag inget sötsug längre. Jag är mätt många timmar i sträck och när jag väl blir hungrig är det inte på det där extrema ”jag måste äta NU”-sättet, utan mer: ”snart kanske jag ska äta något”. Dessutom äter jag mer nu när jag styrketränar regelbundet, vilket känns riktigt schysst för att få igång ämnesomsättningen ordentligt och få tarmarna att funka. Yohoo!

Kommentera

