Nytt projekt: Vackert hår paleo-style!

Bloggen och jag har fått en välförtjänt semester. Under mina bloggfria veckor har jag funderat lite på hur jag ska gå vidare med bloggen och fortsätta känna mig inspirerad att skriva. Jag har lite olika idéer som jag kanske kommer använda mig av framöver, men en idé tänkte jag genomföra redan nu. Den lyder som så: Temat från början var ju att jag skulle lägga om min kost i 30 dagar och skriva om hur det kändes här på bloggen. Jag spred inläggen i ganska liten skala och bara till folk jag kände. Den månaden gick ju toppen och jag fortsätter att testa mig fram med mat för att se vad som funkar bäst för mig.

Men för att komma vidare med själva bloggprojektet slogs jag av idén att ta mig an nya 30-dagars utmaningar som jag kan skriva om här. De ska vara relaterade till mat, träning och hälsa och utgå från ett ursprungligt och naturligt tankesätt. Kanske kommer jag inte ha nya projekt precis varje månad, men det känns som ett bra och kul sätt att hålla liv i bloggen, eller vad säger ni?

Så nu till mitt nya experiment: Hår. De allra flesta upplever ju problem med sitt hår, vare sig det är mjäll, fett hår bara ett par dagar efter tvätt (mitt problem) eller torrt och frissigt hår. Jag har från flera håll fått höra talas om den så kallade balsammetoden och häromdagen satte jag mig ner och läste på lite om den.

Balsammetoden går i stora drag ut på att skippa schampo helt och endast använda balsam som rengöring och återfuktare. Schampo är ju en relativt ny produkt som de senaste decennierna har blivit ett måste i duschen för oss alla. Men det gick ju bra innan schampo fanns också, eller hur? Hur funkar schampo då och varför finns det?
Jo, schampo ska avlägsna överblivet fett och smuts från håret. Sen återfuktar du med hjälp av balsam. Men de kemikalier i schampot som ska ta bort fett vet inte skillnad på ditt naturliga fett som behövs för att håret ska vara fint och starkt, och det fett som inte ska vara där. Så resultatet blir att allt fett tas bort helt enkelt. Hårbottnen reagerar då med att börja producera mer fett för att den inte ska torka ut helt. Sen återfettas håret ännu mer av balsamet. Efter ett par dagar är håret lika fett igen och du måste tvätta det på nytt, fast det inte är skitigt. Det sliter onödigt mycket på håret, så det blir både slitet och fett. En ond cirkel kan man säga, förutom för schampo-tillverkarna såklart som är glada ju mer schampo du köper.

Jag själv känner mig dock lite tveksam till balsammetoden eftersom jag redan har ganska fett hår. Jag tror nog det funkar väldigt bra för folk med lockigt hår eller hår som är torrt av naturen. När jag surfade runt på balsammetoden-sidor nämnde många en metod som kallas no poo (ingen skit). För en person med rakt/fett hår innebär det att man använder bikarbonat i hårbottnen och äppelcidervinäger i topparna. En ännu mer simpel, back to basics, metod helt enkelt. Det verkar som att man även kan använda något balsam som komplement, det står olika på olika sidor. Detta tyckte i alla fall jag var intressant för att förstå varför det funkar:

Actually, the Vinegar is a pretty crucial part of the process. I haven’t tried this method yet, but it’s essentially the same as why you’re told to ”condition” after you color your hair.

The outer layer of the hair, the cuticle, can be raised by heat and changes to elevate pH. The natural pH of your skin, hair, and nails is 4.5-5.5 on a scale of 0-14. Shampoos and soaps are more alkaline in nature, falling above the ”neutral” 7 marker. This means that the sulfates (detergents) in these things, like that lovely smelling Pantene ProV shampoo in your shower, or your ”antibacterial” soap (ALL soap is antibacterial) attach to the unwanted molecules so that the grease and dirt can all be pulled out of your hair and rinsed away. Sadly. these harsh chemicals don’t discriminate. They strip your natural oils too. (I’m not going to go into health effects because I’m not qualified to do so, but I don’t exactly think they’re terribly healthy either.)

So your cuticle is raised, right? All the dirt is gone and you can just get your happy self out of the shower and everything will be okay? Wrong. You must CLOSE your cuticle, or your hair will be dry, probably very brittle, straw like, and break very easily. All because you chose to leave it’s natural defense system open.

This is where the acidity of the ACV comes in. Or, you can use lemon juice, lime juice, or anything else nontoxic that is gentle enough to use, or that you can dilute to be so. Oh, hey, did you know that a lot of people rinse their hair in beer? I don’t necessarily think it’s the hops and barley that women (and even men) enjoy so much that makes their hair so soft and shiny. It’s pH? 4.5!

So, my suggestion would be, (if you’re 21 that is) buy yourself a 12 pack, and make yourself a deal. Before or after your shower (which, shouldn’t involve cleansing your hair more than 3 times a week), take a mental health break and drink a beer, and use one more on your hair. And, notes to any other ladies out there reading this, I think it’s a beer a week can help to prevent yeast infections. Win-win-win? I think so.

Jag läste detta i en kommentar på en amerikansk sida om no poo-metoden. Så från och med måndag börjar jag med mitt nya paleo-experiment: Ingen skit i håret! Jag hoppas såklart på strålande resultat både utseendemässigt och i ”känslan”. Denna metod känns (om den funkar) superb även ur ett miljöperspektiv, då framförallt schampo men även många balsam innehåller kemikalier som är jobbiga för miljön både vid tillverkning och i de vattenmiljöer de sen släpps ut i.

För en mer detaljerad lista av hur jag kommer gå till väga, läs här. Om du eller någon du känner testad någon av de två metoder jag nämnt, kommentera gärna och beskriv resultatet eller ge tips!

Kommentera

