Var man vacker i håret på stenåldern?

Det var två veckor sen jag skrev senast, men det betyder inte att jag gett upp på mitt hårprojekt, det har bara pågått i det tysta.

Som jag skrev i mitt senaste inlägg så ställer jag mig ändå tvivlande till den så kallade no poo-metoden, som innebär att man avfettar håret med bikarbonat och återfuktar med äppelcidervinäger. Jag har därför valt att endast använda balsam i håret, så som jag hade tänkt från början. Det beslutet känns helt rätt nu, eftersom balsamet förvånande nog tar bort överblivet fett från mina hårrötter utan att torka ut dem! Jag har som sagt haft problem med att mitt hår blir fett endast två dagar efter tvätt. Nu tar det fyra till fem dagar innan jag behöver tvätta det med balsam igen och det ser inte lika flygigt och torrt ut efter tvätt som det brukade.
En märklig sak är att mina hårtoppar blir fettiga snabbare än topparna nu. Det har aldrig någonsin skett förut. Eller snarare ser håret ”vått” ut, som att det håller inne fukt i hårtestarna. Jag funderar på om detta beror på att den nedre delen av håret är blonderat med permanent hårfärg och därför inte reagerar likadant på balsamet. Jag jobbar sen ett år tillbaka på att låta min naturliga hårfärg komma tillbaka. Den främsta anledningen till att jag färgade håret var just att färgen effektivt tar bort fett ur håret. Det ska jag ju motarbeta på naturligt vis nu istället.

Jag har också läst på ännu mer på olika forum och bloggar och det är väldigt många som varnar för att överhuvudtaget använda bikarbonat på kroppen eftersom det är frätande. Många beskriver att de först fick enastående resultat, men att håret började brytas av och lossna av no poo-metoden efter ett par månader. Och varför skulle bikarbonat egentligen vara bättre än ett vanligt schampo? Bara för att det endast finns en ingrediens behöver det inte vara bättre för miljön eller människor. Däremot kan äppelcidervinäger (som ju ändå är en relativt ”naturlig” produkt) fungera som en hårkur vid användning max en gång varannan vecka. Oftare vågar i alla fall inte jag använda det utan bevis på att det bara har positiva effekter.

Under de här veckorna har jag funderat på hur folks hår såg ut på stenåldern, när speglar inte existerade. Antagligen antog det olika karaktär beroende på var man bodde och vilken kultur man tillhörde (precis som nu). Jag upplever själv att jag knappt behöver tvätta håret på sommaren, eftersom jag badar i havet nästan varje dag och är ute i solen så mycket. Under naturliga, varma, förhållanden blir håret antagligen relativt vackert av sig självt. Här i Norden var det säkert bara skönt om håret blev till en stor risbuske på vintern, så värmde det väl mer. Jag kan dock inget om stenålderns skönhetsknep. Men jag tänker mig att vårt hår är menat att vara fint utan särskilt mycket skötsel alls, precis som djur får vacker päls endast genom att tvätta sig med sin egen saliv.

Dock bor jag inte utomhus och jag har inte tillgång till havsbad och sol året runt. Vårt liv inomhus är nog, förutom vintern, den aspekt som påverkar håret allra mest. Inomhusluften är torrare och vi utsätts inte för regn eller sol. Allt detta bråkar antagligen med ph-balansen och torkar ut hårbottnen och huden överlag. Då kan man behöva lite hjälp på traven för att inte se ut som en riktigt hippie under vinterhalvåret. Alltså kommer jag inte undan produkter helt. Jag vill bara att de ska vara så naturliga som möjligt…

Just nu letar jag alltså efter ett så simpelt balsam som möjligt, med så få och bra ingredienser som det bara går (tips, någon?!). Dessutom ska jag köpa någon slags eterisk olja (rosmarin eller lavendel ska funka bra enligt rykten) för att hjälpa håret att återfettas under de extra torra vintermånaderna. För kom ihåg, ju mindre fett du tar bort ur håret, desto mindre fett producerar också din hårbotten och därmed blir inte håret ”smutsigt” lika fort. Jag hoppas också kunna gå ner till att bara använda balsam en gång i veckan genom att långsamt vänja det vid färre balsamtvättar.

Kommentera om du har testat något liknande själv, eller om du undrar något mer över hur jag gjort. Jag går inte in på det så noggrant nu eftersom inlägget blir långt nog ändå. Det kommer snart lite före- och efterbilder på håret och då kanske jag även beskriver hur jag tvättar det. Dessutom vill jag säga till er som är mer intresserade av kost än schampo att nästa projekt redan håller på att utformas i mitt huvud och det handlar desto mindre om hår och mer om vad vi stoppar i oss! So keep reading😀

Kommentera

