Tvättar håret med ägg och funderar på vintern…

Hej kära läsare!
Nu är jag äntligen tillbaka för att avsluta hårexperimentet paleostyle. Det har varit ett enligt mig väldigt lyckat projekt i sin helhet. Några problem har jag dock stött på. Jag nämnde ju senast att jag hade lite problem med att den nedre delen av håret såg ”vått” ut. Som ni märkt är jag inte den som ger mig i första taget, så jag googlade såklart runt lite till. Och vad hittade jag om inte ett underbar svenskt forum om no poo-metoden, som jag måste erkänna att jag smutskastat lite väl hårt i tidigare inlägg. Ni kan hitta en länk till forumet under fliken Länkar uppe i meny-kanten.

Enligt forumet så klassas all typ av skönhetsvård där man vill utesluta kemikalier och använda naturliga ämnen som noo poo. Alltså är det inte bara bikarbonat-äppelcidervinäger-metoden som jag beskrev tidigare (och varnade för) som ingår i begreppet. På forumet beskrivs olika befintliga produkter som räknas som no poo, t.ex. balsam plus att det finns en massa hårkurer man kan slänga ihop själv!
Mycket intressant tyckte ju jag. Särskilt fastnade jag för en metod med ägg i. Det kändes väldigt ursprungligt (och lite knasigt) att ha ägg i håret, vilket tilltalade mig. Ägg användes för att tvätta håret långt innan schampot var uppfunnet och är ju en 100% naturprodukt.

Jag var helt enkelt tvungen att prova denna äggmetod. Enligt kommentarerna verkade det dra ned nödvändigheten av att träffa håret ofta, vilket ju är vad jag är ute efter. Många skrev att de bara tvättar håret en gång i veckan med detta och däremellan endast med vatten.
Jag doserade ingredienserna enligt följande:

  • Två äggvitor och en äggula (Äggvita torkar ut mer, äggvita återfuktar mer. Man får testa sig fram till sin balans beroende på hårsort.)
  • En tesked honung

Detta blandade jag i ett glas. Blandningen ska appliceras på torrt hår och sen sitta i tio minuter. Det är nog lättare att applicera med en tom schampo-tub eller liknande, jag fick massa äggklägg på duschgolvet. Det är viktigt att skölja ur med kallt vatten eftersom ägget kan stelna av varmt vatten och det vill du inte!
Sen hade jag lite balsam i topparna, ett balsam som är godkänt att använda enligt flera no poo-sidor då det inte innehåller parabener eller silikoner osv.

Faktiskt fungerade äggkuren riktigt bra. Det blev mindre fett än med endast balsam och den våta looken i topparna försvann. Jag behövde inte tvätta håret igen på sex dagar. Nu testade jag med bara balsam igen men då återkom den lite feta känslan i topparna så jag kommer nog köra på äggmetoden så länge. Det finns massvis av andra saker att testa så var inte rädda om ni inte vill ha ägg i håret! Det finns mindre geggiga och mindre animaliska saker att göra eget ”schampo” på.  Testa vetja!

Det här experimentet var ganska trögstartat eftersom jag inte visste nånting om det innan jag började blogga om det. Därför kommer jag inte avsluta det helt här på bloggen, utan fortsätta ge rapporter om vad jag har i håret och hur det ser ut. Jag lovade ju lite foton, men har hittils inte hunnit få till några bra efter-bilder, så det får vänta lite till.

Däremot kommer här lite bilder från mitt sommarprojekt med grönsakslandet! Så här fin mat kan man få av att bara sticka lite frön i jorden och vattna (typ). Som det stadsbarn jag är från början kan jag inte sluta fascineras av naturens egen kraft. Get inspired people!

Sist men inte minst vill jag hinta om att jag har en nytt temamånad på gång här på bloggen. Det kommer handla om det vi inte vill tänka på men som oundvikligen kommer hända oss inom en snar framtid – nämligen vintern och allt som följer med den i form av sjukdomar och vinterdepressioner. Mer detaljerat tänker jag inte uttrycka mig om det nu. Jag vill bara säga att det inte bara kommer bli spännande läsning – detta kan också förändra ditt liv.

Kommentera

